Úloha mozku v koučování
Stává se, že se během života dostaneme do situace, která nás emočně a fyzicky vyčerpá. Neumíme si s ní poradit, protože se točíme v kruhu, máme zatemnělou mysl a chybí nám nadhled. Porozumět hlouběji svému problému, přijít na vhodná řešení a změnit podle nich svůj život dokáže metoda NeuroCoaching.
Ke své práci využívám jedinečný koučovací přístup NeuroCoaching, který vychází ze poznatků neurovědy. Neurověda zmapovala, jak mozek reaguje na určité podněty a co ovlivňuje jednotlivé myšlenkové pochody. Vědci zjistili, že lidé jednají pod vlivem zažitých konceptů, které je v různých situacích svazují. Dostávají se do zajetí emocí, nedaří se jim naplňovat jejich záměry, ztrácejí důvěru ve své schopnosti, a tím pádem i efektivitu jednání.
Vznik metody
Propojení neurovědy a účinných koučovacích technik představil světu poprvé Australan Dr. David Rock v roce 2006, a to ve své knize „Quiet Leadership" (česky Leadership s klidnou myslí). Následně tuto unikátní metodu rozšířil do více než 30 zemí světa. Jeho disciplína Brain-based Coaching byla vyvinuta pozorováním koučovacích sezení za současného měření mozkové aktivity pozorovaných dobrovolníků.
Tento systém plně respektuje přirozený způsob fungování mozku, řídí se jasnými procesy a tím zajišťuje bezpečí. Mozek má bezpečí rád! Teprve pak je schopen plně se koncentrovat a orientovat se na výsledek. Tyto procesy nám pomohou nastoupit na novou cestu a našemu mozku si vytvořit a dlouhodobě ukotvit nové mozkové mapy.
Definice koučování dle Brain-Based zní „napomáhat k trvalým pozitivním změnám zvyšovaním kvality myšlení."
Žádný mozek není stejný
NeuroCoaching vychází z toho, že mozek každého z nás je jedinečný a žádný mozek není stejný. Z toho důvodu nám i dobře míněná rada od někoho jiného v našem rozhodování příliš nepomůže. Během života si náš mozek vytvoří mozkové mapy (návyky a procesy), které potom v různých situacích opakuje. Důsledkem toho můžeme opakovat stále stejné chyby.
To dobře známe, že? Z toho důvodu je pro nás i pro náš mozek každá změna obtížná, většinou jí vydržíme jen chvíli a po čase se vrátíme zpět do starých kolejí. Přimět mozek zapomenout na staré mozkové mapy a vytvořit mu nové, které nám bude automaticky předkládat, je poměrně náročný proces, vyžaduje systematickou práci, ale není to nemožné.
Základní myšlenky
Z knih popisujících fungování mozku a poznatky neurovědy jsem si sepsala základní myšlenky, kterými se řídím nejen v koučování, ale ve svém životě obecně:
- Věci jsou takové jaké jsou. Hodnocení jim dává náš mozek.
- Náš mozek nás podpoří ve všem, co opravdu chceme.
- Mozek miluje vytváření nových spojení. Chce nejen řešit, ale hlavně vyřešit.
- Staré "nefunkční" zápisy neodstraním, ale mohu je zasunout hodně hluboko.
- Nové "žádoucí" zápisy vyžadují čas a energii - vydrž.